top of page

שאלות ותשובות > אסופה 2

התופת של דנטה

שאלה

השאלה הזו עוסקת בהתקדמות בצמצום המעגלים שבסופו של דבר, כמו שאתה אומר,  ההתקדמות מגיעה לנקודת פתרון שבה רואים את כל הבעיה כמסוכמת בקושי אחד בודד, או משהו כזה.


המדריך

בוא נגיד גרעין.


שאלה

גרעין, כן. בהקשר זה, עלה בדעתי שניתן לראות בתיאור התופת של דנטה אותו סוג של התקדמות, הדרך בה הוא מתקדם ממעגל למעגל עד לתחתית התופת, שם הוא מוצא את השטן והבוגדים המושלכים לתוך הקרח. כמובן, הוא מנסח זאת בטרמינולוגיה של ימי הביניים של חטא ושל שטן וכן הלאה. אבל בייצוג הזה, מהו המפגש של הגרעין, הקושי האחרון, המאפשר להם, לנוסעים, להתקדם לקראת כּוּר מַצְרֵף (מקום או מצב של טיהור וזיכוך).


המדריך

כפי שאמרת בצדק, הפרשנויות הללו הן כמובן סמליות ביותר. ולכל תקופה יש סמליות משלה. כעת, כפי שרמזתי לא פעם בעבר, מה שפעם דיברו עליו כחטא נקרא כעת, נניח אולי, נוירוזה [הרצאה מס' 94 חטא ונוירוזה - איחוד הפיצול הפנימי]. אבל שניהם אותו דבר. כי אם מסתכלים על נוירוזה - מה זה באמת.? זוהי, מלכתחילה, פרשנות שגויה של המציאות, של גורמים אמיתיים. במילים אחרות, אי-אמת - שאפשר לומר גם שהיא הפוכה לאלוהי. האלוהי הוא האמת; השטן הוא אי- אמת. זוהי הסמליות של הטעויות או התפיסות השגויות שיצרו מצב נוירוטי. זה ההיבט האחד של נוירוזה. היבט נוסף של נוירוזה הוא שתמיד מוטבעת בה האנוכיות של הילד הפרימיטיבי. אצל הילד, זה אפילו לא נחשב אנוכי כי זה המצב הטבעי שלו לקבל ולא לתת. להיות מודאג בעיקר מעצמו הוא מצב טבעי לילד. רק כשהילד  בשל ומתבגר, הוא לומד לכלול אנשים אחרים - העולם החיצון באותה התחשבות שהוא נותן לעצמו. כעת, היכן שהאדם הוא נוירוטי, הוא לא למד לעשות את זה. הוא עדיין עסוק בעיקר בעצמו. הוא עדיין טומן בחובו מניעים אנוכיים ואגוצנטריים לחלוטין, אינסטינקטים, רגשות, מחשבות, מטרות. 

שוב, אתה יכול לתרגם את זה למינוח דתי, רוחני או מטפיזי, על ידי אמירה שהאנוכיות היא רעה וחוסר אנוכיות היא טובה. כמובן, אם מישהו מנסה להשיג זאת על ידי חפיפה (סופרמפוזציה), זו  אנוכיות לא אמיתית, שהיא גם חלק מנוירוזה. במילים אחרות, זה שקר. זו צביעות. גם זה ההיפך מהאלוהי, שכן היבט אלוהי אחר הוא כנות. ענווה בהודאה במגבלות של האדם, בחסרונות  אנושיים - בעוד הנוירוטי מעמיד פנים שהוא שלמות שאינו יכול להיות. זה ייקרא, במונחים דתיים, גאווה רוחנית. אם תחשוב על גרעין נוירוטי, שנוצר בעקבות פגיעה, תראה שהגרעין הזה הוא  מה שהטרמינולוגיה הדתית מכנה התופת. התופת או הגיהנום הם, כמובן, סבל. מי שבאמת הבין את התהליכים הנוירוטיים האלה לא יכול להכחיש שהם גורמים לסבל עז. רק הנוירוזה גורמת לך לסבול, אף פעם לא הבריאות. לעולם אינך רואה את החיים מיואשים, חסרי תקווה או אומללים, אם אתה רואה אותם מנקודת מבט של מציאות ובריאות. זה רק נראה ככה. הכאב והסבל הטמונים בנוירוזה הוא הגיהנום עליו מדבר דנטה. אז כל ההיבטים האלה שאתה מוצא בתופת, אתה מוצא בגרעין הנוירוזה שלך: הסבל שלך, חוסר האמת של השקפת עולם שקרית, העמדת פנים, גאווה רוחנית והתרכזות בעצמי - לא בגלל שאתה צריך להיות, אלא בגלל שאתה בעצמך סבלת והחלק הזה לא גדל. לא בגלל שאתה לא ראוי ובעל ערך. אתה רואה את זה, ההקבלות האלה בין השניים?


שאלה

האם יש סיבה מיוחדת לכך שהוא שם את הבוגדים בתחתית הבור?


המדריך

את הבוגדים?


שאלה

כן, הבוגדים, כולל, כמובן, השטן שהוא בוגד באלוהים.


המדריך

את הבוגדים?

Fields of Gold
bottom of page